27 november

Indledning til min bog: Canadisk Potlatch

»A Canadian is somebody who knows how to make love in a canoe.«
Pierre Berton, 1973.

Canada. Verdens næststørste land. Tusindvis af kilometer. Fra kyst til kyst. Et hav af oplevelser siden den første rejse til Canada i august 1985. Femten rejser er det foreløbigt blevet til, og jeg er langtfra færdig med landet. Mens jeg skriver denne bog, sidder jeg og tænker tilbage på sammenlagt to års rejser og ophold i Canada.

Det første besøg var som en bacille. Nu kan jeg ikke få Canada ud af kroppen. En besættelse har det med at komme uden varsel og som produktet af flere sammenfald og tilfældigheder. I dag er jeg besat af Canada. Det selvom jeg voksede op nær de fynske alper, og først som 23-årig sad i et fly på vej over Atlanten. Nu føler jeg mig privilegeret ved at have fået lov til at rejse, bo og studere i verdens næststørste land. Landet som i mange år har toppet UNESCOs liste over de bedste lande at leve i. Foran Norge og Australien.

Jeg lærte om Nordamerikas vildmark og oprindelige befolkning ved at læse James Fenimore Cooper og ved at se Winnetou på tysk TV i 1970’erne. Så overraskelsen, forbavselsen og nysgerrigheden var stor, da jeg første gang stod øje til øje med en 20 meter høj totempæl på den canadiske vestkyst.

Det nærmeste jeg i årene forinden var kommet landet, var min brors udlængsel og lyst til at udvandre til Canada. En drøm jeg ikke forstod, før jeg satte fod i Vancouver International Airport og så de snedækkede bjergtoppe nord for byen.

Pludselig opdagede jeg, at der var en verden uden for Fyn. En verden jeg ikke havde kendskab til. Det var før Discovery og National Geographic kanalernes tid. En verden, hvor folk boede, levede og opfattede omverdenen på en anden måde end den danske. En skjult verden, et lands historie, folk og landskab åbnede sig for mig. Nu er Canada også en del af min verden.

I dag tilstår jeg gerne, at jeg inden mit første besøg i Canada tilhørte flokken af danskere, der ingen ting vidste om Canada. Jeg abonnerede på den lange liste af fordomme som mange har: kedeligt landskab, uendelige skove, kulturel tilbagestående, isbjørne vandrer rundt i gaderne og alle canadiere går rundt iført skovmandsskjorter. Senere lærte jeg, at det kun er de tyske turister i British Columbia, der gør det. Til gengæld er der så mange af dem, at man tror, det er de lokale. Indtil de åbner munden og altid taler på tysk. Også til fremmede.

Canada er overskygget af landet mod syd, der gør, at Canada fremstår som en del af USA, eller lig USA. Intet kan være mere forkert. Landet oven på USA har en selvstændig profil, der kombinerer det bedste fra USA med det bedste fra Nordeuropa. Det er jo ikke nogen dårlig cocktail.

At rejse er at udforske, prøve grænser af og opleve. For mig er det at rejse lig med at udforske ukendt, opleve nyt og prøve mine grænser af. Både fysisk og mentalt. Ved at være i uvante omgivelser, tale et fremmed sprog og møde det »fremmede« og udforske andre måder at leve på, end jeg var vant til i min fynske andedam.

Skal Canadas historie kort sammenfattes, så kan det gøres med Will Fergusons ord: »Canadisk historie består af tre temaer. Om at holde amerikanerne ude. Fransk-canadierne i kort snor, så de ikke vil løsrives. Så ellers glemme, at der var folk i landet inden europæerne kom.«

Før år 1500 var Canada blevet udforsket og opdaget mindst tre gange. Af de oprindelige folk, der indvandrede 10.000 f. Kr. Af vikingerne omkring år 1000 e. Kr. Og så i 1497 af den italienske søfarer John Cabot. Hvis det virkelig var Newfoundland og ikke den amerikanske østkyst han fandt. Der hersker en del tvivl. Når det gælder Canada, er et er i hvert fald sikkert. I anden halvdel af 2. årtusinde fulgte portugisiske fiskere, franske pelsjægere, engelske handelsfolk, danske nybyggere, kinesiske indvandrede og japanske turister.

I ankomsthallen i lufthavnen i Vancouver findes imponerende kunstværker lavet af områdets oprindelige befolkning. Her en Coast Salish vævevægt.

Canada er et multikulturelt foregangsland. Gary Filmon sammenfatter Canadas multikulturelle historie: »Canada has an Aboriginal past, a bilingual present and a multicultural future.« Det er præcist derfor jeg finder Canada så spændende.

Jeg har gennem tyve år prøvet at skabe mit eget billede af det fantastiske land, de mange kulturer, etniske grupper, enestående og uendelige landskaber. I det følgende forsøger jeg at gengive nogle af indtrykkene fra de mange rejser.

Canada er ikke et nemt land at give et samlet billede af grundet dets størrelse og den mosaik af mennesker, som minder om et kludetæppe i forskellighed. Canada rummer det hele. Oplevelsen af bare én lille sten af denne enorme mosaik er det hele værd.

Reg Davidson silketryk.

»Canadisk Potlatch. Oplevelser og historier fra kyst til kyst i Canada« udforsker flere sider af Canada, alt sammen set med en dansk turists øjne. Hvert kapitel er en historie i sig selv. Jeg vil ikke foregive at have skrevet bogen om Canada, men prøver at give et billede af Canada, canadierne, oplevelsesmulighederne og mine erfaringer. Den er dog kun en mikroskopisk bid af det puslespil, der hedder Canada. Min brik og opfordring skal lyde »Find din egen brik«.
Potlatch betyder »at give« eller »dele ud« på Chinook-jargon. Jeg prøver at give nogle af de mange indtryk af Canada videre, som jeg har oplevet på mine rejser.

Læserne skal tage højde for, at afsnittene er skrevet på forskellige tidspunkter. Enkelte afsnit har tidligere været udgivet i artikelform. Afsnittene skifter mellem en vi og en jeg-fortæller, da de bygger på forskellige ture med forskellige deltagere. Det er mit håb, at denne bog vil give læseren inspiration til at tage på en rejse til Canada. Nu er det din tur. God tur. Men pas på bacillen…

Holstebro, september 2006
Arne Tubæk Naamansen

Ovenstående er indledningen til min 252 sider bog om Canada: Canadisk Potlatch. Historier og oplevelser fra kyst til kyst. 24 historier om Canada baseret på mine rejseoplevelser.

KLIK HER og køb bogen Canadisk Potlatch til kr. 100 gennem MyPlanet Shop.

De 24 kapitler/historier foregår tværs over Canada.
Nedenfor på kortet kan du se hvor i Canada.
Kapitel - Indhold - Side
Kort over Canada - hvor er vi? - side 6-7
Indledning - side 9
1 Her blev Canada født -side 15
2 I kirke med hagesmæk - side 21
3 Ny Skotland - side 27
4 Drømmen om en ny begyndelse - side 37
5 Lige til at opdage - side 43
6 Det beskidte vand - side 55
7 Det står skrevet i sten - side 61
8 Ved foden af bjergene - side 67
9 Fredsparkerne - side 75
10 Enestående natur for få dollars - side 81
11 På sporet af Jordens historie - side 91
12 Over land mod det ukendte - side 97
13 Canadas vilde vesten - side 105
14 På vej gennem British Columbia - side 111
15 Vancouvers by - side 119
16 Vancouvers ø - side 131
17 For enden af grusvejen- side 143
18 Tågeøernes mystik - side 153
19 Mellem rådyr og totempæle -side 175
20 Til giv-væk-fest -side 187
21 Vejen til USAs nord - side 193
22 Vejen til Klondike - side 201
23 På kanten af verden - side 213
24 En moderne guldgraver i Klondike - side 219
Afslutning - side 227
- o -
Lidt om landet - side 231
Tal og fakta - side 241
Vil du vide mere? - side 243

Ingen kommentarer: